Projekta “Latvijas skolas soma” ietvaros gada izskaņā skolēni bija nopelnījuši mazos svētkos, kad kopā ar Ikšķiles saldējuma pārstāvjiem tika degustētas Latvijas garšas, jeb notika nodarbība “Saldējuma meistara darbnīca”, uzņēmuma dizaina izstrāde Latvijā. Nodarbība tika piedāvāta KM (Kultūras ministrijas) mājas lapas sadaļā – Kultūras norises bērniem un jauniešiem/ Dizains un kulinārais mantojums.
Pirms šī piedzīvojuma (1.fāzē), skolotāji savās klasēs, pielāgojot skolēnu vecumam un izziņai mācību satura tematiku, apspēlēja idejas par mums ierastām Latvijas garšām piemēram – medus, rupjmaize, biezpiens u.c. tradicionālie produkti, kas sevī nes Latvijas garšu, ko nereti prezentējam arī mūsu ārzemju viesiem. Kā arī skolēni mācījās un dalījās pieredzē, ko viņi uztver un saprot ar Latvijas dizainu, lielākoties tie bija latviskie raksti un zīmes, ko skolēni uzskatīja par mūsu dizainu. Ziemassvētku laikā, kad mūsu mājās smaržo pīrāgi, piparkūkas un cūkas šņukurs, kas neapšaubāmi ir Latvijas garšas un kulinārais mantojums, šī bija tā reize, kad mēs augām arī mūsdienīgi, iepazīstot citas garšas un apzinoties, ka Latvija var konkurēt ne tikai ar rupjmaizi un medu. Nu skolēni bija gatavi piedzīvot jaunas Latvijas garšas un uzzināt kāda patiesībā var būt dizaina nozīme.
Nodarbības laikā (2.fāze) dalībnieki iepazina uzņēmuma dizaina materiālu izstrādes procesu, kas tapis sadarbībā ar Latvijas dizaina un vides dizaina māksliniekiem, un šo materiālu pielietojumu. Skolēni uzzināja, kādēļ dizaina materiāliem ir tik liela nozīme pārtikas ražošanas industrijā. Uzzinājām par saldējuma ražošanas vēsturi un attīstību Latvijā. “Aklā degustācijā”, kur skolēni varēja novērtēt jaunās dizaina izpausmes Latvijas garšās, neizpalika bez sajūsmas, jo melnās mēles, bija ievērības cienīgas. Tā pat tika dota iespēja iepazīties ar pagājušās vasaras saldējuma TOP 20 pirmās vietas ieguvēju. Video materiālā skolēni vizualizēja saldējuma ražošanas procesu un uz vietas tika gatavots svaigs saldējums, kas neatstāja vienaldzīgu nevienu – liela pilna glāze ar 3 veidu garšīgu, dabīgu garšu un sastāva saldējumu.
Tā patiesībā nebija tikai saldējuma degustācija, kā pirmajā brīdī varētu šķist, bet tas bija stāsts, kurā skolēni aizdomājās par to, kā “Es pats veidoju savu Latviju”, jo uzņēmuma īpašnieces dalīšanās ar personīgo pieredzi un profesionālo izaugsmi iedvesmoja skolēnus sākt ar sevi un atcerēties, ka Latvija sākas ar katru no mums. Jaunieši aktīvi piedalījās jaunās garšas izveidošanā “Mana Latvija”.
Caur uzdevumiem tika veicināta izpratne par dizaina nozīmi un saistība ar veselīgu pārtiku. Iedvesmai un projekta 3. fāzes realizēšanai skolēni varēja smelties idejas kā saldējums var kalpot par dizaina objektu organizējot dažādas aktivitātes mazāko klašu skolēniem vai kalpot par avotu uzsākot savu uzņēmējdarbību, piemēram, apdrukājot priekšmetus ar saldējuma dizainu vai kādā citādā veidā radot savu ideju, kuras pamatā ir saldējums. Lai radošas idejas nākamajā pusgadā!
Tādas saldas un garšīgas mācību gada beigas! Projektā piedalījās 5a; 5b; 7b; 8a; 8b; .9a; un 9b klases, kopumā 111 skolēni!
Rakstu sagatavoja Sanita Roga